Н
П
У
Інститут соціальної роботи та управління
Структура
- Деталі
- Опубліковано: Неділя, 20 травня 2007, 12:17
- Перегляди: 11493
Завідувач кафедри - доктор педагогічних наук, професор Капська Алла Йосипівна. Тема докторської дисертації "Формування готовності вчителя до виконавсько-мовленнєвої діяльності в системі вищої освіти" (захищена у 1989). Тематика науково-дослідної роботи - "Технологічні аспект підготовки студентів до соціально-педагогічної діяльності", автор багатьох підручників для студентів і соціальних працівників. Голова Вченої спеціалізованої ради по захисту дисертацій із проблем педагогічних та соціально-педагогічних наук при Національному педагогічному університеті імені М.П.Драгоманова, член спеціалізованої ради по захисту докторських дисертацій. 1. Кафедру соціальної педагогіки було створено у 1992 році. Вперше в Україні серед педагогічних закладів четвертого рівня акредитації виникла авторська школа "Система професійної підготовки соціального педагога", яку очолила доктор педагогічних наук, професор А. Й. Капська. Кафедра започаткувала підготовку майбутнього соціального педагога адекватно до змісту напрямів соціально-педагогічної діяльності: соціально-реабілітаційного, інформаційно-профілактичного, діагностичного, консультативного, психолого-терапевтичного, освітньо-дозвіллєвого, профорієнтаційного та охоронно-захисного. 2. Науковий потенціал кафедри, провідні вчені. Капська А.Й. доктор педагогічних наук, професор - вивчає проблему технологічного аспекту у підготовці студентів до соціально-педагогічної діяльності; Безпалько О.В. кандидат педагогічних наук, доцент - вивчає проблему професійного становлення студентів у системі підготовки до соціально-педагогічної; діяльності Вайнола Р.Х. кандидат педагогічних наук, доцент - досліджує питання технології підготовки студентів вищих педагогічних закладів до соціального-виховної діяльності"; Ковчина І.М. кандидат педагогічних наук, доцент - досліджує проблему моделей та технологій соціальної роботи в зарубіжних країнах; Короткова Р. І. кандидат педагогічних наук, доцент займається питанням: "Формування творчої активності майбутніх соціальних педагогів засобами театральної діяльності"; Костюшко Г.О. кандидат педагогічних наук, доцент - досліджує питання традицій та інноваційних підходів у роботі соціального педагога із сім'єю Петрочко Ж.В. кандидат педагогічних наук, доцент - вивчає проблему професійного ставлення студентів у системі підготовки до соціально-педагогічної діяльності
3. Підготовка ведеться за профілем "бакалавр - бакалавр педагогічної освіти. Соціальний педагог", "спеціаліст - Соціальний педагог. Практичний психолог", "магістр - викладач соціально-педагогічних дисциплін". 4. Навчальні курси, викладання яких забезпечує кафедра соціальної педагогіки: • "Основи красномовства" (162 год.); • "Основи соціально-правового захисту особистості" (162 год.); • "Вступ до спеціальності" (108 год.); • дисципліни спеціалізації - "Театральне мистецтво", "Образотворче мистецтво" (216 год.); • "Соціальна педагогіка" (216 год.);' • Теорія та історія соціального виховання" (81 год.); • "Технологія роботи соціального гувернера" (108 год.); • "Етика соціально-педагогічної діяльності" (81 год.); • "Основи сценарної роботи соціального педагога" (162 год.); • "Екокультура особистості" (162 год.); • "Методика роботи з дитячими та молодіжними організаціями" (162 год.); • "Етнопедагогіка" (108 год.); • 'Технології соціально-педагогічної роботи" (138 год.); • "Етика і психологія сімейного життя" (72 год.); • "Соціально-педагогічні основи профорієнтаційної роботи" (68 год.); • "Основи профілактики правопорушень" (64 год.); • "Етнопсихологія" (109 год.); • "Організація і управління соціально-педагогічними службами" (64 год.); • "Основи психолого-педагогічних досліджень" (64 год.); • "Моделі і технології виховання у зарубіжних країнах" (96 год.); • "Психолого-педагогічні засади міжособистісного спілкування" (46 год.); • "Державна молодіжна політика в Україні" (76 год.); • "Педагогіка сімейного виховання" (48 год.); • "Психолого-педагогічна терапія" (128 год.); • "Самовиховання і саморегуляція особистості" (45 год.); • "Культура молодіжного дозвілля" (64 год.); • "Організація роботи з різними соціальними групами" (64 год.); • "Методика викладання соціально-педагогічних дисциплін". Кафедра забезпечує викладання спецкурсів педагогічного циклу "Формування здорового способу життя", "Адаптація випускників шкіл-інтернатів", "Соціальний супровід прийомних сімей". Студенти виконують курсові роботи із дисциплін "Соціальна педагогіка, "Соціальна психологія", "Технології соціально-педагогічної роботи" та проходять такі практики: літня педагогічна практика; педагогічна практика в інтернатах і педагогічна практика на робочому місці (у соціальних службах).
5. Напрями та тематика наукових досліджень. № п/п Назва основного напряму наукової діяльності, назви наукових тем (робіт) Виконавець 1. Технологічний аспект підготовки студентів до соціально-педагогічної діяльності Капська А.Й. 2. Професійне становлення соціального педагога в системі ступеневої освіти Безпалько О.В. 3. Теорія і практика підготовки студентів до соціально-педагогічної діяльності (технологічний аспект) Вайнола Р.Х. 4. Формування творчої активності майбутніх соціальних педагогів засобами театральної діяльності Короткова Р.І. 5. Традиції та інноваційні підходи в роботі соціального педагога із сім'єю Костюшко Г.О. 6. Соціалізація особистості підлітка в умовах клубної роботи за інтересами Малков Д.Ю. 7. Професійна підготовка студентів до соціально-терапевтичної діяльності в умовах загальноосвітньої школи Мірошниченко С.А. 8. Соціально-педагогічна реабілітація дітей із функціональними обмеженнями як умови їх входження в соціальне середовище Мирошніченко Н.О. 9. Соціалізація студентів у процесі професійно-педагогічної підготовки Петрочко Ж.В.
6. Наукові досягнення кафедри. Відкрито аспірантуру та докторантуру зі спеціальностей "Соціальна педагогіка", "Соціальна робота" за напрямом "Соціологія". Кафедра соціальної педагогіки ініціювала введення в університеті навчального курсу для усіх спеціальностей "Соціальне виховання особистості" (замість "Методики виховної роботи"). Міжнародне співробітництво. Кафедра соціальної педагогіки протягом останніх 5 років підтримує навчально-методичні та наукові зв'язки з навчальними закладами зарубіжжя. Зокрема, кафедра співпрацює з опікунсько-виховним факультетом Краківської Педагогічної Академії імені Комісії Едукації Народової. Викладачі зазначеного факультету неодноразово відвідували кафедру. У збірнику "Соціалізація особистості" опубліковано спільні наукові праці. На кафедрі навчалися у докторантурі доценти Ольшинської Вищої Педагогічної Школи Я. Морітц та А. Павільоніс, які пройшли передзахист, написали 2 монографії за темами своїх досліджень. Кожен рік кафедру відвідують ректор Краківської Педагогічної Академії Михал Сліва та начальник Департаменту науки та міжнародних зв'язків, магістр Ян Калюжний. У 2002 році кафедру відвідала онука М.П. Драгоманова Наталія Світозарівна Драгоманова, що є громадянкою Угорщини. Було проведено зустріч зі студентами спеціальності "Соціальна педагогіка. Практична психологія". На сучасному етапі кафедра продовжує співпрацювати з Краківською Педагогічною Академією за трьома напрямами: - підготовка наукових кадрів; - науково-методичне співробітництво; - обмін навчальною літературою.
7. Наукові періодичні видання, навчальні підручники, посібники, монографії,інноваційні технології. Друковані видання. 1. Педагогіка живого слова. - К.: ІЗМН, 1997. 2. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю. - К.: УДЦССМ, 2001. 3. Соціальна педагогіка: Підручник/ За ред. проф. А.Й. Капської. - К.: Центр навчальноїлітератури, 2003. 4. Навчально-методичний комплекс. Соціальна педагогіка / За ред. А.Й. Капської. - К.: ВПК"Аспект", 2000. 5. Технології соціально-педагогічної роботи / За ред. А. Й. Капської. - К.: ВПК "Аспект", 2000. 6. Словник-довідник для соціальних працівників і соціальних педагогів / За ред. А.Й.Капської,І.М.Пінчук. - К.: ВПК "Аспект", 2000. 7. Волонтерський рух в Україні: тенденції розвитку. - К.: Академпрес, 1999 (у співавторстві). 8. Актуальні проблеми соціально-педагогічної роботи (модульний курс дистанційного навчання) / За заг. ред. А.Й.Капської (у співавторстві). - К.: Наук, світ, 2001. 9. Соціально-педагогічна робота з дітьми та молоддю з функціональними обмеженнями. Навчально-методичний посібник для соціальних працівників і соціальних педагогів / За ред. проф. А.Й. Капської. - К.: ДЦССМ, 2003. 10. Комунікативна професійна компетентність як умова взаємодії соціального працівника з клієнтом / За ред. А.Й. Капської. - К.: ДЦССМ, 2003. - 87 с. 11. Молода сім'я: проблеми та умови її становлення / За ред. проф. А.Й. Капської. - К.: ДЦССМ, 2003. - 184 с. 12. Організація і технологія соціальної роботи з дітьми вулиці / За ред. проф. А.Й. Капської. - К.: Інтернаціональний Союз. Ліга соціальних працівників України, 2003. - 260 с. 13. Соціальна робота: технологічний аспект / За ред. проф. А.Й. Капської. - К.: ДЦССМ, 2004.
8. Кафедра постійно співпрацює з міністерствами, відомствами, організаційними установами. 1. Міністерство у справах сім'ї та молоді. 2. Інститут з проблем сім'ї, дітей та молоді. 3. Державний центр соціальних служб молоді. 4. Лабораторія соціальної роботи (Український інститут соціальних досліджень).Фонд "Відроджен ня". 5. Ліга соціальних працівників України. 6. Асоціація соціальних педагогів України. 7. Соціальна служба для молоді Дарницької районної держаної адміністрації. 8. Громадська організація активної реабілітації інвалідів-спинальників "Відродження". 9. Громадська організація по роботі з дітьми, що мають розумові вади, "Джерело". 10. Медико-оздоровчий соціально-реабілітаційний Центр для неповнолітніх. 11. Соціально-психологічний реабілітаційний центр "Асперн" (робота з дітьми вулиці м.Києва). 12. Лабораторія "Виховання у сім'ї" (Інститут з проблем виховання). 13. Центр превентивного виховання АПН України. Здійснюється наукове консультування із створення та реалізації спільних соціальних проектів, спрямованих на спеціалізацію, реабілітацію та інтеграцію в соціум різних категорій населення; працюють творчі лабораторії з проблем розробки й апробації новітніх технологій соціально-педагогічної роботи.
Код послуги Назва послуги Вид послуги Кафедра соціальної педагогіки Соціально-педагогічні послуги: - Здійснення консультування клієнтів щодо реалізації прав дітей, молоді, сім’ї у суспільстві; - Проведення просвітницької роботи щодо всебічного і гармонійного розвитку дитини; особливостей сім’ї і сімейних стосунків; - Організація соціального супроводу клієнта та соціально-позитивної діяльності дітей та молоді; - Координація роботи з різними установами та фахівцями; консультування проведення семінарів, круглих столів, консультування консультування, рекомендації рекомендації Соціально-економічні послуги: - Організація громадської роботи серед молоді як можливого виду громадської трудової діяльності; проведення консультацій, круглих столів Інформаційні послуги: - Надання клієнтам інформації шляхом отримання: графіків роботи закладів соціального спрямування, освіти, охорони здоров’я, центрів зайнятості, органів виконавчої влади місцевого самоврядування; послуг, які можна отримати в центрах СССДМ, при використанні розповсюдження буклетів, листівок, пам’яток, плакатів з питань роботи державних соціальних служб, спеціалізованих центрів та інших закладів соціального спрямування; - Здійснення інформаційно-пропагандистських та соціально-рекламних послуг. лекції, консультації лекції, круглі столи Юридичні послуги: - Проведення консультування клієнтів з різних питань. - Проведення правової пропаганди. консультування круглі столи - Розробка методичного забезпечення начальних програм за спеціальністю «Соціальна педагогіка» Освітні послуги: - Розробка навчально-методичних посібників з усіх напрямків та видів соціальної роботи - Підготовка та перепідготовка фахівців соціальних служб і спеціалізованих центрів - Оцінка професійної компетентності спеціалістів круглі столи лекції тренінгові заняття Кафедра теорії та технології соціальної роботи - організація і проведення соціологічних досліджень; - методологія наукових досліджень з проблем соціальної роботи; проведення семінарів, круглих столів - системний аналіз соціальної роботи в Україні лекції, бесіди - організація наукових, науково-практичних та програмно-методичних комунікаційних заходів з питань соціальної роботи в Україні. консультації - розроблення і формування сучасної програмно-методичної бази навчання фахівців у сфері соціальної роботи в Україні - проведення навчальних заходів та науково-дослідних робіт з проблем соціальної роботи консультативна допомога методична допомога - проведення лекцій, семінарських практичних занять, круглих столів, дискусій з державно-управлінської тематики; - тренінги; - експертиза проведення НДР, експертиза, рекомендації. - експертиза нормативної, варіативної та вибіркової частини навчальних програм за спеціальністю 6.0200 „Соціальна робота” консультування - розробка методичного забезпечення навчальних програм за спеціальністю: 6.0200 „Соціальна робота” Економічна оцінка консультування с питань: - соціальної політики щодо розвитку соціальних відносин; - реформування соціальної структури суспільства; - формування та реалізація гуманітарної політики в Україні; - проблеми взаємодії громадянського суспільства і держави; - соціального захисту працюючого населення; - соціальної допомоги малозабезпечених верств населення та осіб з особливими потребами; - пенсійного забезпечення та можливостей пенсійної реформи для різних вікових груп населення; - державної політики у сфері ринку праці та соціально-трудових відносин; - державної демографічної політики. консультування Кафедра соціальної та організаційної психології Психодіагностика клієнтів: -проводити діагностику особистості (діагностика інтелектуально-пізнавальної, емоційно-вольової, мотиваційної сфери особистості, ставлення індивідів до себе й до оточення); - здійснити психолого-педагогічну думку; - здійснити соціально-психологічну діагностику; - відбирати методики для обстеження відповідно до результатів діагностики; - володіти технологіями обробки, систематизації та інтеграції отриманих результатів. Консультування клієнтів з соціально-психологічних проблем: - проводити сімейне консультування; - здійснювати консультування з питань інтимно-особистісної сфери; - проводити психолого-педагогічне консультування; - володіти організаційними формами у проведенні індивідуальної та групової роботи; - володіти техніками, прийомами і методами психоконсультаційної роботи. Консультативно-інформаційна допомога Психологічна допомога в соціальній реабілітації та адаптації клієнтів: - здійснювати реабілітацію на рівні особистості; - здійснювати реабілітацію на рівні суб'єкта діяльності; - здійснювати реабілітацію на рівні соціального суб'єкта; - тренінг спілкування і рольової поведінки, тренінг досягнень, оволодіння соціальними ролями, арттерапія, соціально-психологічна підтримка, ігрова психокорекція поведінки, відтворення провідної діяльності та мотивації досягнення). Проведення лекцій, семінарських практичних занять, круглих столів, дискусій з соціально-психологічної тематики Проведення психокорекції клієнтів: - здійснювати корекцію пізнавальної сфери особистості; - здійснювати корекцію емоційно-особистісної сфери та поведінки; - корегувати міжособистісні відносини; - володіти техніками і методиками психокорекції (складання психокорекцій них програм; залучення найближчого соціального оточення до участі в корекційній програмі; ігротерапія, арттерапія, психогімнастика, методи поведінкової корекції, психодрама, методики корекції сімейних і дитячо-родинних відносин). Надання психологічної допомоги батькам та педагогам: - сформувати психологічні установки педагогів і батьків на роль сім'ї в становленні особистості; - проведення психологічної діагностики сім’ї, умов сімейного виховання і потреб батьків; - здійснення психологічну профілактику сім’ї і педколективу; - здійснення психолого-педагогічної допомоги сім’ї; - формування навичок педагогічного і сімейного спілкування; - володіти і використовувати методики роботи з батьками (сімейне консультування і психотерапія, психогігієна спілкування, школи для батьків, індивідуальні і сімейні консультації, сімейна психотерапія, тренінг культури тілесності та міжособистісних відносин) та методики роботи з вчителями (психологічна гімнастика, аутотренінг, сеанси релаксації, тренінги свідомості, рольової поведінки та спілкування, модульні шкільні курси педмайстерності, індивідуальні консультації по творчому розвитку особистості вчителя, соціально-психологічний тренінг педагогічного спілкування). Консультування Проведення прикладних психологічних досліджень: - проводити оглядово-аналітичне вивчення ситуації, особистості, її поведінки; - здійснити оглядово-критичний аналіз і зробити висновки стосовно проблеми; - дати теоретичне обґрунтування проблеми; - здійснити емпірично-описове та емпірично-пояснювальне дослідження; - розробити методичне забезпечення психологічного дослідження та шляхи застосування результатів у практиці. Надання соціально-медичних послуг: - інформування клієнтів про ризики здоров’я; - інформування ін’єкційних споживачів наркотичних речовин; Соціально-економічні послуги: - здійснювати телефонні та особистісні контакти з керівниками установ, різного типу фондів; - використовувати закон України „Про благодійництво та благодійні організації". - створювати банк даних осіб, які потребують гуманітарної допомоги за категоріями, формами, терміновістю надання гуманітарної допомоги; - організовувати роботу комісії щодо розподілу та видачі гуманітарної допомоги клієнтам; - залучати волонтерів до роботи за цим напрямом. - аналізувати соціальні проблеми клієнтів, визначати необхідність направлення клієнта до притулку; - встановлювати особисті контакти з керівниками відповідних закладів, укладати угоди про співробітництво. - організовувати громадські роботи серед молоді як можливого виду громадської трудової діяльності. - проводити інформаційні кампанії щодо пошуку молоді, яка бажає брати участь у громадських роботах (через місцеві ЗМІ, школи, вищі навчальні заклади, центри працевлаштування тощо); - інформувати клієнтів з питань працевлаштування шляхом проведення індивідуальної роботи з кожним із них щодо можливого вибору місця та виду діяльності; - проводити аналіз результатів різних видів діяльності щодо даної проблеми. - здійснювати супровід клієнтів, які повернулися з місць позбавлення волі. Інформаційні послуги: - проведення консультування клієнтів з різних питань.